Design van het Derde Rijk

‘Design van het Derde Rijk’ in het Design Museum in Den Bosch liet de grote bijdrage zien van vormgeving aan de verspreiding en ontwikkeling van de kwaadaardige nazi-ideologie. Met onder andere de swastika, de Olympische Spelen in 1936 en de films van Leni Riefenstahl.

Design als instrument van het kwaad
De Nazi-tijd is onderdeel van onze culturele geschiedenis en volgens directeur Timo de Rijk moest deze tentoonstelling er komen. ‘Als je alleen de goede dingen laat zien en niet de slechte dan heb je geen notie van wat er werkelijk gebeurd is’. In deze tentoonstelling toonde vormgeving zich overduidelijk als een instrument van het ultieme kwaad. De nazi’s waren meesters in het inzetten van vormgeving om hun doel te bereiken; massa’s mensen wisten ze ermee aan hun kant te krijgen.

Sec gericht op begrijpen
De vormgeving van de tentoonstelling was niet uit op sensatie. Het was niet de ‘Derde Rijk Experience’, waarbij flitsende filmbeelden of opzwepende soundscapes je meevoeren in een dagje beleving van het Derde Rijk. We kozen ervoor om deze periode vanuit het designperspectief te begrijpen, zonder het ontwerp te eren. Het ontwerp van de tentoonstelling was sec, ondergeschikt aan de kwaliteit en intentie van de designobjecten.

‘Goed, fout, mooi, lelijk misschien wel alles tegelijkertijd maar dat maakt het ook wel spannend’

Peer Ulijn, verslaggever NOS

In samenwerking met: Heijmerink Wagemakers