Grip op wachttijd

door2doc

Uren zit je al te wachten, tenminste zo lijkt het. Je kijkt om je heen naar anderen die er ook niet voor hun lol zitten. Hoe lang nog? Iedereen begrijpt dat je moet wachten, maar waarom en hoe lang? Dat is vaak niet duidelijk. Met de techniek van vandaag is dat niet meer nodig. Vanaf nu weet je waarom (of waarop) je wacht.

‘De deur-tot-doktertijd is alles bepalend voor de kwaliteit van zorg op de spoedeisende hulp’
- Remco Rosmulder

De wachttijden op de afdeling spoedeisende hulp zijn onduidelijk en frustrerend. Zowel voor patiënt als personeel. Welke specifieke arts er voor wie, wanneer beschikbaar is, is een complexe puzzel. Samen met Remco Rosmulder, de bedenker van Door2doc, en De Wortel van Drie ontwikkelde Pronk een digitale tool om personeel en patiënten meer grip te geven op wachttijden. Patiënten voelen zich ‘gezien’ en weten waar ze aan toe zijn, wat stress vermindert en escalatie voorkomt. Zorginstellingen krijgen meer controle over processen en prestaties waardoor zorg effectiever besteed wordt.

In dit project deden we grondig onderzoek naar het reilen en zeilen achter de schermen. Interviews met personeel en patiënten, werksessies, mee-loop dagen en nauwe samenwerkingen leidden tot een goed functionerend UX- en visueel ontwerp.

1 / 2
2 / 2

Deze tool wordt op dit moment, samen met zorginstellingen, verder ontwikkeld en geïmplementeerd. Daarna is het strategische doel om deze app ook landelijk in te voeren, zodat elke patiënt al op weg naar de spoedeisende hulp kan zien waar hij het snelst geholpen kan worden.